2005-03-10

Haasteiden pitää olla mielekkäitä

Re: Can you have too much ease-of-use? ja Liian hyvä?

Taidan olla eri mieltä tämän artikkelin kanssa. Vaikka sovelluksen käyttö saakin sisältää haasteita, tulee sovelluksen olla mielestäni aina niin käytettävä kuin mahdollista (erityisesti joko helppo oppia tai tehokas käyttää, mielellään kummatkin). Tai toisin sanoen, haasteiden pitää olla muualla kuin käyttöliittymässä.

Esimerkiksi kuvankäsittelyohjelman käyttö saa olla haastavaa, mutta näiden haasteiden tulisi liittyä oikeiden työkalujen valintaan ja niiden tehokkaaseen soveltamiseen, ei ikävän käyttöliittymän kanssa tuskasteluun. Samoin kameran käytön haastavuuden tulisi liittyä valokuvauksellisiin valintoihin, ei kameran huonoon ergonomiaan.

Pelit mainitaan usein esimerkkinä sovelluksista, joissa mahdollisimman käytettävään käyttöliittymään ei ole tarkoituskaan pyrkiä. Tässä unohdetaan, että usein pelin käyttöliittymä on vain rajapinta pelimaailmaan ja pelimaailma on se joka pelissä pelaajia kiinnostaa.

Haasteiden tulisikin useimmissa peleissä muodostua pelimaailman asettamista rajoituksista (näin kovaa voit juosta, tästä et pääse ennen kuin löydät oikean avaimen, plasmapistoolin pitää antaa jäähtyä sarjan jälkeen), eikä käyttöliittymän rajoituksista (tatin pitää olla oikeassa suunnassa asteen tarkkuudella, aseen poiminen useamman joukosta on arpapeliä).

Esimerkiksi taistelupeleissä (up, left, left, punch, left, left, kick) ja kehokäyttöliittymällisissä peleissä käyttöliittymän opettelu voi olla tärkeä osa haastetta. Niissäkin kuitenkin käyttöliittymän pitää toimia mm. yhtenäisesti ja virheitä ehkäisevästi.

Prince of Persia: Sands of Time on hyvä esimerkki haastavasta pelistä, jossa käyttöliittymä on kuitenkin pelaajan puolella. Päinvastaisia tapauksia, joissa peli on helppo mutta käyttöliittymä mättää, on maailma pullollaan, avaa vain mikä tahansa Pelit-lehti ja etsi 70 pisteen pelejä.

En sano, etteikö voisi olla olemassa tilanteita, joissa huono käytettävyys on hyvästä. Ehkä minä en vain keksi yhtään. Sanon vain, että käytettävyyden jättäminen huonoksi on vaarallinen polku, jonka seuraaminen vaatii vakaammat perusteet kuin epämääräisten "haasteiden" tavoittelun.

Kommentit:

Blogger Aapo Laitinen totesi...

Seuraava Jennin kommentti ei kuulemma tullut jostain syystä läpi:

"Pelasin jokunen viikko sitten mainitsemasi Prince of Persia -pelin läpi ja täytyy todeta, että Xboxissa käyttöliittymä - pelattavuus - oli kohdallaan ja kontrollit olivat loogiset. Viime vuonna kokeilin samaa peliä PC:llä, mutta siinä pelattavuus oli jotain aivan muuta ja minulla meni hiiriohjaukseen hermot niin, että lopetin koko pelin pelaamisen muutaman tallenuksen jälkeen. Toki olisin varmaankin oppinut hiiriohjauksen pelaamalla peliä enemmän, mutta minulle riittää itse pelin haastavuus, eikä se että ensin pitää opetella ohjaustekniikka.

(Asiaa sivuten: olisi näppärää, jos konsolipeleissä olisi ohjaus toteutettu yleensä samalla tavalla tai itse säädettävissä. Siirryin
Prince of Persian jälkeen pelaamaan Beyond Good and Eviliä ja tapatin itseni moneen kertaan, koska yritin jatkuvasti hypätä taistelunapilla - peleissä kun on hyppy- ja taistelunapit juuri päinvastoin.)"

2:07 ap.  

Lähetä kommentti

<< Etusivulle