2004-03-29

Halo on hieno peli, syy 37

Pelailin äsken ajankulukseni Soul Calibur II:ta Xboxilla, mistä muistuikin mieleeni Halon nerokas käyttöliittymäoivallus.

Halon yksinpelikampanja jakautuu kymmeneen tehtävään. Kun tehtävän läpäisee kerran, voi sen halutessaan koska tahansa pelata uudelleen millä tahansa vaikeustasolla. Jokaisesta suoritetusta vaikeustasosta helpointa lukuunottamatta jää merkki tehtävänvalintaruutuun. Eli jos vaikka pelaa tehtävän 4 (The Silent Cartographer, suosikkini muuten) aluksi helpoimmalla ja sitten normaalilla vaikeudella, löytyy tehtävän vierestä normaalin vaikeustason merkki. Kun tehtävän pelaa uudelleen vaikeammalla asteella, löytyy tehtävän vierestä normaalin ja vaikeamman tason merkit.

Tämä ratkaisu parantaa uudelleenpelattavuutta merkittävästi, koska nykyisen suorituksensa näkee yhdellä silmäyksellä ja sen parantaminen tuo näkyvän tuloksen. Lisäksi suoritustaan voi parantaa vähän kerrallaan sieltä täältä eikä tarvitse jäädä jumiin juuri siihen niin vaikeaan kohtaan siinä yhdessä tehtävässä.

Ratkaisun arvo käy selville, kun kokeilee pelejä, joissa asiaa ei ole hoidettu yhtä hyvin. MechAssault sallii minkä tahansa tehtävän pelaamisen uudelleen millä tahansa vaikeustasolla, mutta vaikeustason vaihtaminen täytyy tehdä erillisestä valikosta ja tehtäväkohtaisia tietoja suoriutumisesta ei löydy. Panzer Dragoon Orta taas tallentaa vuorostaan tarkkoja tilastoja, mutta ei salli yksittäisten tehtävien pelaamista uudelleen niitten parantamiseksi.

Lyhyesti: Pieni ominaisuus pelin valikkojen käyttöliittymässä parantaa pelin nautittavuutta ja uudelleenpeluuarvoa merkittävästi.