2005-06-06

RSS on vapaata riistaa?

Re: RSS Ripoff Merchants ja RSS Ripoff Merchants: SuperFeedSystem Responds.

Keskustelu RSS-syötteiden erilaisten käyttötapojen hyväksyttävyydestä on aluillaan. Jotkut yritykset ovat alkaneet tarjota tuotteita, joiden markkinointimateriaali hehkuttaa sivuston hakukonesijoituksen ja kävijämäärän parantamista sijoittamalla sivustolle RSS-syötteistä napattuja artikkeleja.

Mielestäni tämä on epäeettistä, mutta minunkin on vaikea muotoilla vastausta kysymykseen "miksi". On olemassa toisia sivustoja, joiden ainoa tehtävä on kerätä artikkeleja ja otsikoita toisilta sivustoilta, antaa mahdollisuus seurata ja lukea useampaa sivustoa yhdestä paikasta, ja tämä toiminta on yksi RSS:n päätavoitteista.

Eroa tuskin voi hakea tekniikasta, vaan esitystavasta ja tarkoituksesta. Nämä "hyvät" sivustot kertovat suoraan keräävänsä kaiken materiaalinsa toisilta sivustoilta ja olevansa ainoastaan liittymiä, kun taas "huonot" sivustot pyrkivät sulauttamaan toisilta sivustoilta tulevan materiaalin ja antamaan kuvan itsestään alkuperäisenä tuottajana.

Hieman samaan tapaan sitaatti ja plagiarismi ovat pohjimmiltaan tekstin kopiointia, mutta kuitenkin täysin eri asioita.

Edelleen eduista ja haitoista

Re: The Dark Side of Design Thinking ja Beyond the pixels: consider the entire experience.

En ollut ainoa, joka piti aiemmin mainitsemani artikkelin erästä kommenttia hieman epämiellyttävänä. Siispä kommentti on nyt saanut tarkennuksen.

Nähtävästi siis "That is the critical point: we need to begin controlling the environments that our work is being experienced in." tarkoitti, että ihmisten ei pitäisi jakaa itseään ohjelmien ja laitteiden suunnittelijoihin, vaan mikäli paras kokemus sitä edellyttää, suunnitella myös laitteet.

En nyt tiedä tekikö tämä tarkennut asiasta yhtään helpommin nieltävää, sillä tuo paha sana control on tuolla edelleen. Viihdeteollisuudessa tuo toimii, heidän tuotteensahan on lopulta audiovisuaalinen kokemus. On esimerkiksi ymmärrettävää, että monet pelit tulevat ilmestymään vain yhdelle konsolille, sillä yhteensopivuus tuottaa usein kompromisseja. Päättely menee näin: voisimme tuottaa jotain keskinkertaista monelle tai jotain erinomaista harvalle, ja koska keskikertaista on jo olemassa, on parempi tehdä jotain erinomaista.

Sen sijaan vaikkapa kirjakaupan tai linja-autofirman päätuote ei ole kokemus, vaan kirjan toimittaminen minulle ja minun toimittaminen jonnekin muualle. Kokemukseni muodostuu lähinnä tästä päätuotteesta, ja tätä tukevien palveluiden tehtävä on vakuuttaa minut tuotteen olevan laadukas ja sen jälkeen auttaa minut pääsemään käsiksi tuotteeseen.

Ohjelmoinnissa tunnetaan sellainen sääntö kuin ennenaikainen optimointi on kaiken pahan alku ja juuri. Tämä tarkoittaa, että ilman mittauksia tai järjestelmän toiminnan ymmärtämistä kulutetaan aika ja energia helposti väärän kohdan parantamiseen.

Web-suunnittelussa näyttää hyvin tavalliselta aivan sama virhe, väärästä kohdasta optimointi. Vaikkapa linja-autofirman tapauksessa kokemuksen kannalta on varmaankin paljon parempi, että aikataulut ovat saatavilla mistä ja milloin tahansa, kuin se että ovatko aikataulut esitetty täsmälleen siten kuin ajateltua. Kun tarkoituksena on jakaa tietoa, hyvin nopeasti saavutetaan piste, jossa esitysasun parantaminen ei enää tuo lisäarvoa.