2005-03-28

Kaksi huomiota

1. Mikäli olet löytänyt maailmasta jonkin huutavan epäkohdan, älä julkaise asiaa sähköpostissa kiertokirjeenä. Laita mielummin juttu blogiisi ja mikäli se tuntuu tarpeelliselta, laita jutun osoite kiertämään kavereille. Linkki on parempi, koska kiertokirjeestä karisee enemmin tai myöhemmin (todennäköisesti ennemmin) kaikki yksityiskohdat, joiden avulla jutun todenperäisyyden voisi varmistaa. Lisäksi mikäli ongelma korjataan tai on tapahtunut virhetulkinta, voi tästä laittaa aikanaan ilmoituksen verkkosivulle.

2. En ole näköjään ole ainoa, joka näkee yhteyksiä Halon ja Kulttuurin välillä. Halon jälkeen kaikkien Kulttuurin koneiden äänet ovat kuulostaneet mielessäni 343 Guilty Sparkilta.

2005-03-26

Tuntuu jo turvallisemmalta (no ei)

Suuressa osassa vanhoja Microsoftin Xbox-konsoleja on pikkuinen ongelma, yksi kymmenestätuhannesta syttyy palamaan. Vanhan konsolin omistajat saavat Microsoftilta ilmaiseksi Xbox Protection Cordin eli Xbox-suojajohdon.

Kun tänään avasin suojajohtoni pakkauksen, odotti aikamoinen yllätys. En nyt jaksa ottaa itse valokuvaa, joten tämä Googlella löytämäni kuva saa kelvata. Välttääkseni esine- ja henkilövahingot tarvitsen siis "virtajohdon", jossa on kaksi nappia (Test ja Reset), yksi ledi ja yksi mekaaninen indikaattori. Lainaus suojajohdon ohjekirjasta:

"Xbox-suojajohdossa on myös kytkimen osoitin, joka näyttää sisäisen kytkennän tilan. Vihreä osoittaa, että Xbox-suojajohto on päällä. Musta osoittaa, että johto ei ole päällä. Älä sekoita kytkimen osoitinta ja merkkivaloa. Tulkitse yllä kuvatut testitulokset pelkästään merkkivalon avulla."

Merkkivalo voi olla sammuksissa, päällä vihreänä, päällä punaisena tai vilkkua vihreän ja punaisen välillä. Lisäksi osana normaalia toimintaa merkkivaloa vilkkuu aluksi pari kertaa. Ohjekirja sisältää pari sivua taulukkoja vilkutusten merkityksistä. Lisäksi kerrotaan, että johdon toiminta tulee testata aina ennen konsolin kytkemistä.

Mikäli olisin pitänyt Xboxiani jatkuvasti virrassa kiinni, en kyllä palaisi tapaan suojajohdon kanssakaan. Mutta kai on jo jonkinlainen saavutus, että johto kaipaa oman manuaalinsa. Kannattaa myös katsoa tämä ainutlaatuinen vuodettu kuva Xbox Nextin takapaneelista.

2005-03-21

Miten Pages kestää käytössä?

Tiivistelmä: Pages ei ole halpiskopio Wordista vaan omanlaisensa tekstinkäsittelyohjelma. Apple on lähtenyt liikkeelle oikealla asenteella, tosin joiltan osin on jääty puolitiehen. Ainakin minulle Pages on jo nyt iWork-paketin 79 euron hinnan arvoinen.

iWork: What You Get

Olen kuluvan kuun aikana työstänyt Pagesilla yhteensä noin 55 sivun edestä dokumentteja kurssien harjoitustöihin. Noin 90 % sivupinta-alasta meni tekstille, loppuun kymmeneen prosenttiin tuli kuvia ja kuvaajia.

Käyttöliittymän sujuvuus jaksaa yhä hämmästyttää. Toisin kuin kaikissa muissa käyttämissäni tekstinkäsittelyohjelmissa, Pagesissa kaikki muotoilu tehdään leijuvista paleteista ja vaikutukset näkyvät välittömästi eikä vasta OK-painikkeen napauttamisen jälkeen. Samoin kuvien kokoa muutettaessa teksti rivittyy uudelleen samaan aikaan, eikä vasta koon päättämisen jälkeen.

Kuvien lisääminen asiakirjaan on ongelmatonta, samoin niiden asettelu haluttuun kohtaan. Wordin kanssa meinasi aina mennä hermot tässä hommassa, kun kuvat eivät koskaan pysyneet siellä missä piti, vaikka ymmärtääkseni tein niistä kelluvia ja kytkin tekstin seuraamisen pois päältä.

Tyylijärjestelmä toimii niinkuin sen voisi olettaakin toimivan. Tuonti Wordista toimii kohtuullisesti, joitakin erikoisempia rakenteita voi joutua säätämään käsin (kuten sisällysluettelo).

HTML-vienti toimii paremmin kuin Wordin vastaava ja yrittää myös hyödyntää CSS:ää asiallisesti. Tuotetun koodin semanttisuus ei kuitenkaan ole niin hyvää kuin sen olettaisi olevan ja koodissa on myös jotain omituisia piirteitä.

Ongelmia aiheuttivat erityisesti pienet, mutta ärsyttävät puutteet toiminnallisuudessa. Taulukon solujen reunaviivaa ei saa yhtä pistettä (typografinen yksikkö) ohuemmaksi. Sen voi poistaa, mutta todella ohueksi sitä ei saa. Kappaletta ei voi käskeä pysymään yhdessä edellisen kappaleen kanssa, ainoastaan seuraavan. Ainoastaan sivulle kiinteään kohtaan sijoitettuja kuvia voi rajata, tekstin mukana liikkuvia kuvia ei.

Pidempiä tekstejä varten olisi automaattinen kuvanumerointi erittäin hyödyllinen. Samoin automaattisesti päivittyvät kuvaviitteet ja otsikkoviitteet olisivat tervetulleita. Yhäkin ihmettelen, miksi yksikään tekstikäsittelyohjelma ei tarjoa kuvan reunassa kiinni pysyviä kuvatekstejä.

Suomalaisena harmittaa suomenkielisen oikoluvun ja tavutuksen puute. Samoin oikeaoppiset englantilaiset lainausmerkit (smart quotes) löytyvät automaattisina, mutta suomalaiset eivät.

Yli 20 sivun asiakirjoja käsiteltäessä ohjelma alkoi välillä hidastella koneellani (PowerBook G4 1.33 GHz 512 Mt). Tällöin swappaamista esiintyi pahasti Safarista Pagesiin ja päinvastoin vaihdettaessa ja jotkut toiminnot olivat nykiviä. Kuvaajien muokkaaminen oli aina hidasta, vaikka asiakirja olisikin muuten tyhjä.

Voisin kuvitella Pagesin sopivan erinomaisesti esimerkiksi koulun lehden ja PK-yrityksen esitteiden tekemiseen. Sen sijaan satasivuisiin ja paljon ristiviittauksia sisältäviin asiakirjoihin, kuten graduun tai ohjelman manuaaliin, kannattaa valita suosiolla jokin toinen työkalu, vaikkapa TeXShop.

2005-03-13

Mielenkiintoiset

Ettei sisältö menisi aivan kokonaan valittamiseksi, seuraaviin projekteihin kannattaa tutustua:

Hula"Hula is a calendar and mail server. We are focused on building a calendar and mail server that people love to use, instead of broadly trying to build a "groupware server" that managers want to deploy."

PunBB"The idea of PunBB was first born when I wanted to install a discussion board to a website I was tinkering with. After an exhaustive search, all the boards I found were either over-featured or too graphic for my needs."

2005-03-12

Nelli '95

Viime viikolla, vai oliko se toissa viikolla, julkistettiin Suomen yliopistojen yhteinen Nelli-portaali. Suuri tapahtuma kuulemma.

Tekniikka on huippuluokkaa. Koska JavaScript on "next big thing", sitä kannattaa käyttää kaikkialla. Erityisesti HTTP-tasolla tapahtuva uudelleenohjaus on niin vanhanaikaista. Taaksepäin yhteensopivuuttakaan ei ole unohdettu, sillä istuntotunniste välitetään URL:ssä taikapiparin sijaan. Veronmaksajien rahoja ei myöskään ole tuhlattu HTML:n saamiseksi edes jollain lailla HTML:ää muistuttavaksi.

Ehkä tuo palvelu on hyödyllinen ja täyttää tarpeensa, mutta ehkä tällaisesta suuren profiilin hankkeesta voisi odottaa jotain muutakin kuin purkalla koossa pysyvän kyhäelmän? Miksi niin paljon aikaa ja vaivaa kulutetaan yksinkertaisten asioiden tekemiseen monimutkaisiksi?

2005-03-10

Haasteiden pitää olla mielekkäitä

Re: Can you have too much ease-of-use? ja Liian hyvä?

Taidan olla eri mieltä tämän artikkelin kanssa. Vaikka sovelluksen käyttö saakin sisältää haasteita, tulee sovelluksen olla mielestäni aina niin käytettävä kuin mahdollista (erityisesti joko helppo oppia tai tehokas käyttää, mielellään kummatkin). Tai toisin sanoen, haasteiden pitää olla muualla kuin käyttöliittymässä.

Esimerkiksi kuvankäsittelyohjelman käyttö saa olla haastavaa, mutta näiden haasteiden tulisi liittyä oikeiden työkalujen valintaan ja niiden tehokkaaseen soveltamiseen, ei ikävän käyttöliittymän kanssa tuskasteluun. Samoin kameran käytön haastavuuden tulisi liittyä valokuvauksellisiin valintoihin, ei kameran huonoon ergonomiaan.

Pelit mainitaan usein esimerkkinä sovelluksista, joissa mahdollisimman käytettävään käyttöliittymään ei ole tarkoituskaan pyrkiä. Tässä unohdetaan, että usein pelin käyttöliittymä on vain rajapinta pelimaailmaan ja pelimaailma on se joka pelissä pelaajia kiinnostaa.

Haasteiden tulisikin useimmissa peleissä muodostua pelimaailman asettamista rajoituksista (näin kovaa voit juosta, tästä et pääse ennen kuin löydät oikean avaimen, plasmapistoolin pitää antaa jäähtyä sarjan jälkeen), eikä käyttöliittymän rajoituksista (tatin pitää olla oikeassa suunnassa asteen tarkkuudella, aseen poiminen useamman joukosta on arpapeliä).

Esimerkiksi taistelupeleissä (up, left, left, punch, left, left, kick) ja kehokäyttöliittymällisissä peleissä käyttöliittymän opettelu voi olla tärkeä osa haastetta. Niissäkin kuitenkin käyttöliittymän pitää toimia mm. yhtenäisesti ja virheitä ehkäisevästi.

Prince of Persia: Sands of Time on hyvä esimerkki haastavasta pelistä, jossa käyttöliittymä on kuitenkin pelaajan puolella. Päinvastaisia tapauksia, joissa peli on helppo mutta käyttöliittymä mättää, on maailma pullollaan, avaa vain mikä tahansa Pelit-lehti ja etsi 70 pisteen pelejä.

En sano, etteikö voisi olla olemassa tilanteita, joissa huono käytettävyys on hyvästä. Ehkä minä en vain keksi yhtään. Sanon vain, että käytettävyyden jättäminen huonoksi on vaarallinen polku, jonka seuraaminen vaatii vakaammat perusteet kuin epämääräisten "haasteiden" tavoittelun.

2005-03-04

Aika on rahaa ja kumpikaan ei tule helpolla

Re: Thinking About Time and Money.

Huomasin tänään tulleesta Good Experience -postituslistan viestistä linkin erääseen tutkimukseen. Pienoinen ongelma vain on, että lomake joka pyydetään täyttämään sisältää 11 sivua, alkaa kolmella näytöllisellä väittämiä ja johdantotekstin mukaan vaatii 20 - 45 minuuttia.

Erilaisiin Internet-tutkimuksiin liittyvä vastaajien valikoituminen, eli se että toiset ihmiset täyttävät lomakkeita mielummin kuin toiset, on aivan liian paha ongelma ilman 20 minuutin lomaketta. Epäilen, että Internetissä ei voi pyytää 5-10 minuuttia pidempää huomiota tarjoamatta jotain vastinetta.

Aktivointiosuus: Mikäli sinulla on pari minuuttia aikaa, ole hyvä ja kerro kommenteissa, paljonko aikaa olet lähiaikoina käyttänyt tutkimuksiin vastaamiseen verkossa? Milloin voisit olla valmis vastaamaan 45 minuutin tutkimukseen? Kuinka usein vastaat "minitutkimuksiin", kuten verkkoäänestyksiin keskustelupalstoilla ja sivustoilla?